Ця вертушка ставиться до того сегменту апаратів, які рідко
потрапляють до мене на тести - зазвичай все ж дістається щось преміальніше. Але тут випадок особливий.
По-перше, сімейство Pro-Ject Debut, в принципі, дуже багато
зробило для ринку і слухачів- початківців, ставши для багатьох якоюсь
відправною точкою. І це вже заслужена репутація. По-друге, доопрацювання та
удосконалення подібних, досить простих апаратів - непроста справа для виробника.
Зробити конструкцію дорожче можна, а й обійтися лише
косметичними доробками - теж. Конкуренція в цьому сегменті висока, і навіть
покупець бюджетного апарату може виявитися цілком обізнаним і вимогливим. Тому
будемо розбиратися, що ж дає Evo в назві і наскільки цікавим апарат вийшов в
цілому.
Просто розв'язка
З першого погляду впадає в очі спроба виробника зробити
пристрій зрозумілим і доброзичливим для початківців. Кольоровий листок з
картинками роз'яснить власнику програвача всі базові моменти. Наочно і без складнощів.
Зібрати і налаштувати програвач дуже легко. Головка Ortofon
2M Red встановлена на заводі, а все інше займе 15-20 хвилин, навіть якщо
уважно читати і обдумувати кожен пункт інструкції.
Програвач вінілу Pro-Ject Debut Carbon Evo
В цілому, Pro-Ject Debut Carbon Evo залишає зовсім не «пластикове»
враження. Загальна маса - 5,6 кг: майже 4 з них припадають на стіл, а також
закріплені на ньому вузли і деталі, а ще 1,7 кг - на диск.
Стіл виготовлений з цілісного шматка МДФ і пофарбований.
Компанія пропонує п'ять видів матової обробки, три - глянець, а також варіант в
шпоні горіха. Якщо потрібна вертушка для прослуховування, без зайвого
аудіофільского перфекціонізму, то при такому виборі вписати її в інтер'єр не буде
проблемою.
Знайти місце і встановити програвач стало легше. Ніжки тепер
такі ж, як у деяких старших моделей - наприклад, у X1 і X2, - металеві,
демпфіровані і з регулюванням за рівнем. Відповідно, з вибором поверхні і
установкою все стало легше.
Якщо врахувати, що нерідко подібні апарати коштують не на
спеціалізованих стійках, а на будь-яких меблях, додаткова розв'язка і
регулювання виявляться зовсім не зайвими. Ніжки мають просто проклеєну фетром
нижню поверхню, що додатково спрощує завдання. І розв'язка дійсно стала краще.
Диск у Pro-Ject Debut Carbon Evo - металевий, штампований
Привід у програвача пассіковий, мотор вбудований в корпус і
захований під диском. При цьому виробник заявив про поліпшену розв'язки мотора
і корпусу. Цей вузол перероблений і виглядає краще, ніж раніше - він теж
частково запозичений у більш старших моделей. Адже при достатньому обсязі
виробництва виготовлювач легко може застосовувати елементи від старших моделей,
а не імітацію доробок. Без шкоди для себе і для користі майбутніх володарів.
Оберт з мотора передається пассіку на пластиковий субдиск, в
який вмонтований сталевий шків основного підшипника. Зверху встановлюється
сталевий штампований диск, який відрізняється від попередника в першу чергу
тим, що по кромці з нижньої сторони він по колу проклеєний демпфуючим термопластичних полімером. Стакан
підшипника з бронзовою вставкою захований в столі, а кріпиться наскрізь, через
всю товщину стола.
Тут теж можна знайти деталі і елементи від більш старших моделей, але важливіше те, що і потужність мотора, і параметри підшипника саме для цього конкретного апарату виглядають більш ніж достатніми.
Швидкості
Пара цікавих моментів. Перше - на шківі мотора є дві
передавальних окружності. Одна під штатний плоский пассік, друга - під круглий,
теж наявний в комплекті. Якщо його встановити, прибравши плоский пассік, то,
включивши апарат в режим 45 об / хв, ми отримаємо 78-му швидкість.
Не багатьом це знадобиться, але така функція є. Однак варто
пам'ятати, що для відтворення 78-оборотного шелаку замість штатної Ortofon 2M
Red потрібна інша головка з іншою голкою.
Нові ніжки. Дрібниця,
але регулювання плюс вібророзв’язка - вже дещо
Другий незвичайний момент - програвач можна апгрейдити,
встановивши замість штатного сталевого штампованого диска опціональний
акриловий. Справа в тому, що зі сталевим диском неможливо використовувати
головки MC-типу. А з акриловим - можна.
Для мене доцільність такого апгрейда під питанням: я б радив
тим, хто свідомо націлюється на MC, подивитися на старші моделі вертушок. Однак
сама можливість послухати, як звучать MC-картриджі, виглядає цікаво. Крім того,
разом з диском можна апгрейдити і субдиск, замінивши пластиковий на алюмінієвий.
Живиться мотор
від зовнішнього 15-В адаптера постійного струму, управління електронне,
підстроювань швидкості не передбачено. Єдиний елемент управління - захована на
нижній панелі зліва Трипозиційна кнопка. Два крайніх положення - це швидкості
33,3 і 45 (або 78) оборотів, середнє положення - програвач вимкнений. Ніякої
індикації немає взагалі, і в даному випадку це тільки на користь.
В процесі тесту у мене була можливість перевірити відхилення
швидкостей: виробником заявлені ± 0,5% для швидкості 33,3 обороту в хвилину і ±
0,6% для 45 оборотів. На старті апарат показав відхилення трохи вище: +0,6 і +
0,8, - але після того, як я залишив його покрутитися годин на шість без
перерви, похибки стали практично паспортними. Мабуть, пассік був майже новий.
Поворотний вузол
тонарма.
У процесі ж роботи - від «холодного» стану до того, коли
диск не зупинявся години три - приріст похибки уникав паспортних значень не
більше, ніж на 0,01% .
Податлива головка
Тонарм програвача відповідає за слово Carbon в назві - його
трубка виготовлена з застосуванням вуглеволокна. Тонарм короткий, з
ефективною довжиною 8,6 дюйма, і легкий - ефективна маса всього 6 грам.
Звичайно, конструкція простіше, ніж у того ж Pro-Ject 9cc, але це пояснюється
класом програвача. Однак в цілому тонарм швидше непоганий - і прекрасно видно,
що він рідний.
Суттєва особливість цього тонарма - обмежений функціонал
налаштувань. Регулювання висоти і азимута немає. А невелика ефективна маса
передбачає використання високоподатливих ММ-головок. Що ж стосується
відсутності регулювання по висоті, доведеться виходити з того, що є - з
поправкою на те, що подібний клас апаратів дозволяє деякі припуски.
Висота штатної головки Ortofon 2M Red від настановної
поверхні до кінчика голки - 18 мм. І у всього сімейства 2M висота аналогічна.
Деякі головки різних виробників (наприклад, Audio-Technica) мають схожі або
близькі розміри по висоті, а який-небудь половинкою міліметра в даному випадку
можна і знехтувати.
В будь-якому випадку, розумним максимумом для цього програвача мені здалася головка Ortofon 2M Blue (вставки Red і Blue взаємозамінні) або головки схожого класу. Тому що в тракті все повинно бути по рівню, без вузьких місць.
Також у програвача є досить якісна кришка. Можна
використовувати, а можна залишити в коробці. Фонокабель Pro-Ject Connect it E також
досить непоганий. Приємно бачити його в штатному комплекті недорогого програвача.
Ще є фетровий мат, який при такій конструкції диска просто необхідний. Крім того, в комплект до програвача я взяв пару матів Pro-Ject - з коркової і гумової крихти Cork it і шкіряний Leather it. Втім, вони не копійчані, і далеко не кожному будуть цікаві як апгрейд для цього програвача.
Великими мазками
Основне прослуховування я почав в повністю штатній
комплектації - нічого не змінюючи. Виставив тільки притиск для головки
звукознімача (паспортні 1,8 грама) і встановив в потрібне положення грузик
антіскейтінга. Ну і, само собою, виставив апарат за рівнем, якого, до речі, в
комплекті поставки немає.
Тут добре видно друга частина шківа, під круглий пассік,
призначена для швидкості 78 обертів
Для початку послухав диск Sarah Vaughan «The George Gershwin
Songbook». Вельми непоганий обсяг - при тому, що це моно-перевидання записів
1954-1956 років. Образи великі, може бути, навіть трохи більший і більш
насиченим очікуваного. Але при цьому співвідношення швидше правильні, а також є
повітря, опрацювання по глибині і непогана тілесність. Звук світлий, але не яскравий.
В цілому подача трохи спрощена, картина намальована великими
мазками, але за рахунок того, що немає явних перекосів, сприймається вона
природньо. І музикальність дуже не погана. Звичайно, детальність не найвища,
але все найважливіше на своїх місцях, нюанси чутні і у вокальних партій, і у
інструментальних - і все це подається досить динамічно, жваво, без скутості і
без холодку.
Те, що з одного боку можна назвати яскравістю в звуці, на ділі зовсім не заважає - до цього швидко звикаєш, тому що яскравість виражена не дуже сильно, а ось крикливості або різкості немає. Швидше навпаки: яскравість поєднується з якоюсь музичною округлістю, з об'ємом звуку.
Потім поставив пару платівок з різним ступенем зношеності -
головним чином, щоб оцінити, як програвач впорається з таким матеріалом. І він
виявився цілком терпимим і не примхливим. Артефакти не надто виділяються на тлі
звуку і не заважають прослуховуванню. Це відноситься і до зношених пластинках,
і до тих, що ніколи не бачили мийки.
Попутно прогнав кілька тестових доріжок - тут все виявилося
в межах заявлених паспортних даних, навіть тести на трекінг пройшли непогано.
По тонарму зробив висновок, що з рухомими вузлами і люфтами у нього все в межах допустимого, а ось що здивувало - апарат дійсно тихий. Мотор трохи чутно на старті, але не більше того. Мабуть, все зроблено грамотно: де треба - заекрановано, а де треба - розв'язане. Тут результати навіть краще, ніж в середньому для цього класу апаратів.
Другий диск - Bohren & Der Club Of Gore «Piano Nights».
Ось тут міг би вийти дуже значний обсяг, виходячи з того, як записаний альбом,
але обсяг виявився лише вище середнього. При цьому я не помітив перебріхування
пропорцій: присутній увагу до нюансів і тихим звуків, яке тут особливо
необхідно, щоб передати відтінки.
Басова складова на цьому тлі виглядає навіть впевненіше, ніж
я очікував. Втім, все дещо нескладно. Найнижчий бас згладжений сильніше, ніж
потрібно. Але від апарату подібного класу отримати навіть такий результат - вже
дуже непогано.
До того ж, що доставляє дискомфорт перекосу діапазону не
чути. І музику можна слухати спокійно, комфортно - нехай без деяких деталей і
нюансів, але і без почуття явної недостатності. Спрощення в плані детальності і з поправкою на
добре знайому голівку майже не помітно - точніше, воно не акцентує на собі увагу.
Також можна відзначити схильність до більшої подачі в
мажорі, до легкої життєрадісності, але забарвленням в прямому сенсі цей ефект
не назвати. Скажімо так: життєрадісний характер.
Ущільнити середину
Наступна платівка - OOIOO «Feather Float». Звук в належній
мірі завзятий, не огрублений, хоча і дещо спрощений. У ньому простежується
якась багатогранність, шаруватість емоцій, а не просто напрямок від і до.
Слухати не нудно, і звук не втомлює односкладових.
Штатний і опціональні мати і штатний фоно-кабель, що йде в
комплекті
Попутно я вирішив спробувати пару матів з комплекту - Cork
it і шкіряний Leather it. Так як перенастроювання тонарма по висоті немає, все
це може здатися не зовсім коректним, але в даному випадку різницею можна
знехтувати. Тим більше, що корково-гумовий, товщиною 1 мм, на ділі виявився
мало не більш підходящим, ніж штатний, ну а шкіряний, хоч він і не
регламентований по товщині, теж не створює критичних перешкод.
По звуку Leather it кілька ущільнює середину, роблячи її
трохи більше тілесно-відчутною. Сам звук став трохи більш силовим, трохи менше
легковажним, що в нашому випадку зовсім не погано - тим більше що ніякої
тугорухливості не з'явилося, а повітря не стало менше. Все просто вийшло трохи
вагоміше, тілесні і при цьому більш струнким.
Гумово-корковий мат теж трохи ущільнив середину, але ось
виразність по краях діапазону стала трохи гірше - що по басу, що по верхніх
частотах. Втім, мій досвід показує, що мати з схожих матеріалів скоріше
підходять до акрилових дісків.
Крім того, я спробував ці мати на парі різних програвачів і
в результаті вони мені дуже сподобалися своєю передбачуваністю і зрозумілим
впливом на звуковий почерк. Обидва можуть стати в нагоді для коригування звуку.
Так що ці мати переїжджають в мій доволі різноманітний і прискіпливо відібраний
тестовий арсенал.
Далі поставив альбом Queen «A Kind Of Magic» у вигляді
японського промо-пресу ідеального збереження. Хороша наповненість звуку без
зайвої щільності, непогана динаміка і цілком приємна, жива емоційність. Мабуть,
іноді на третій план відходять деякі післязвуччя. Але вся основа, музика і
емоційна подача не викликають серйозних питань. Жваво і емоційно. Динаміка
трохи згладжена, але рівна. І навіть специфіку записі альбому чутно непогано.
Остання платівка - досить непогане перевидання 6-й Симфонії
Бетховена. В цілому - впевнено і краще очікуваного. Є питання і по динаміці, і
по детальності на складних фрагментах, але основа відіграється правдоподібно і
без перекосів. І тембрально звук більш живою, ніж я очікував - нехай він
простіше, але синтетики в ньому немає.
Висновки
Дуже хороший варіант бюджетного програвача - щоб просто жити з ним і слухати музику. Дійсно, за приставкою Evo ховається пристойна робота. У нюансах допрацювали різні вузли конструкції, а все в цілому дало дуже пристойний результат.Настільки вдалий, що деякі апарати дорожче, наприклад,
можуть видавати кращу детальність або динаміку, але ось з цілісністю і
врівноваженістю звуку у них буде гірше. Прекрасний бюджетний базис, який може
бути або початком довгої історії, або просто програвачем, з яким цілком
непогано зживеться усереднена бюджетна система.
І ще один момент - хоча починаючому точно варто якийсь час
пожити зі штатною головкою, але в подальшому, як мені здається , апарат
заслуговує чогось більш серйозного. І моє початкове припущення про стелю у
вигляді Ortofon 2M Blue за підсумками тесту мені бачиться навіть заниженим.
Музикальний матеріал
- Bohren & Der Club Of Gore - Piano Nights / PIAS
Recordings - PIASD4804LP / Stereo
- Ludwig van Beethoven, Wiener Philharmoniker, Karl Böhm -
Symphonie 6 «Pastorale» Ouvertüre «Egmont» / Pro-Ject Audio Systems - PR-LP001
/ Stereo
- OOIOO - Feather Float / Polystar - MTJD -1007, Trattoria -
Menu.221, Shock City - Shockcity008 / Stereo
- Queen - A Kind Of Magic / EMS-91168/ Stereo
- Sarah Vaughan - The George Gershwin Songbook / Mercury - 814
187 1 / Mono
Паспортні дані
- Тип приводу: пассіковий
- Швидкості обертання: 33,3 / 45 об / хв з електронним
перемиканням, 78 об / хв при використанні опціонального пассіка, що
встановлюється вручну
- Допустиме відхилення швидкості: 33,3: ± 0.5%; 45: ± 0,6%
- Рівень гулу: 33,3: ± 0,17%; 45: ± 0,15%
- Ефективна маса тонарма: 6 грам
- Ефективна довжина: 8,6 дюйма (218,5 мм) Захід: 18,5 мм
- Потужність: 4 Вт
- Блок харчування (виносної): 15 В / 0,8 A постійного струму
- Розміри ( ШхВхГ): 415x113x320 мм; з відкритою кришкою:
415x365x405 мм
- Маса: 5,6 кг
- Головка звукознімача: Ortofon 2M Red
- Частотний діапазон: 20-22 000 Гц
- Розділення каналів: 22 дБ / 1 кГц
- Виходна напруга: 5,5 мВ
- Імпеданс: 47 кОм
- Динамічна податливість: 20 μm / mN
- Голкотримач: алюміній
- Тип голки: еліптична 8/18 мкм
- Притисна сила: 1,8 (1,6-2) грама
- Можливі змінні вставки: 2M Red, 2M Blue і 2M Silver
- Масса: 7,2 грама
02.04.2021